Bekendmaking voor Verkeer | Organisatie en beleid in Breda
Geplaatst op Lokaalnieuwsprinsenbeek.nl op: 21-05-2024
Verkeer | Organisatie en beleid Bekendmakingen
Z2022-004182 d.d. 19 september 2022Burgemeester en wethouders van BredaGelet op:De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;Het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2019, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 15 januari 2019, van kracht geworden op 24 januari 2019, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.Overwegende:Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Uit het oogpunt van:• Het verzekeren van de veiligheid op de wegen• Het beschermen van de weggebruikers en passagiers• Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.Is het gewenst omEen 60 km zone in te stellen op de wegen buiten de bebouwde kom in het gebied Prinsenbeek en Breda-noord-west. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening ’60 km zone prinsenbeek noord verkeersbesluittekening’ met tekeningnummer 320726. MotiveringKrachtens het landelijke beleid Duurzaam Veilig, waar de gemeente Breda bij aansluit, worden de buitengebieden van Breda omgezet tot 60km/uur zones. Dit is ook vastgelegd in het mobiliteitsbeleid van de gemeente Breda. Het beleid Duurzaam Veilig is opgesteld voor het voorkomen van verkeersonveiligheid. De toepassing van een 60km/u zone past binnen het concept van een duurzaam veilig verkeer- en vervoersysteem. Op de wegen in het buitengebied Prinsenbeek en Breda-noord-west geldt nu nog een maximum snelheid van 80 km/u. Door de maximumsnelheid te verlagen naar 60 km/u wordt de verkeersveiligheid verbeterd en de leefbaarheid van het gebied verhoogd. Met dit verkeersbesluit wilt de gemeente Breda zorgen voor een herkenbare en eenduidige verkeerssituatie in het buitengebied. De in te stellen maximumsnelheid van 60km/u dient in overeenstemming te zijn met het wegbeeld ter plaatse. Dit betekent dat waar nodig de omstandigheden op zodanige manier worden aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard van de inrichting van de betrokken weg en zijn omgeving:•Op het kruispunt Hooglaarsestraat-Overveldestraat wordt een kantmarkering (dit is een onderbroken streepmarkering aan beide zijden van de weg) ongeveer 10 cm van de zijkant van de rijbaan aangebracht.•Op het kruispunt Halseweg-Overveldestraat wordt met taludmarkering plateaus (zonder hoogteverschil) aangelegd. Op de Overveldestraat ter hoogte van huisnummer 29 en ter hoogte van Overveldestraat 30 wordt een kantmarkering ongeveer 10 cm van de zijkant van de rijbaan aangebracht.•Op het kruispunt Brielsedreef-Weimersedreef wordt met taludmarkering plateaus (zonder hoogteverschil) aangelegd. Op de Brielsedreef ter hoogte van huisnummer 79 tot Brielsedreef 81 wordt een kantmarkering ongeveer 10 cm van de zijkant van de rijbaan aangebracht. •Op het kruispunt Brielsedreef-Overveldsestraat wordt met taludmarkering plateaus (zonder hoogteverschil) aangelegd. Op de Overveldsestraat ter hoogte van huisnummer 35 en Brielsedreef ter hoogte van huisnummer 68 wordt een kantmarkering ongeveer 10 cm van de zijkant van de rijbaan aangebracht. •Op het kruispunt Brielsedreef-Essendreef wordt met taludmarkering plateaus (zonder hoogteverschil) aangelegd. Op de Brielsedreef wordt een kantmarkering ongeveer 10 cm van de zijkant van de rijbaan aangebracht. Door het aanleggen van plateaus met taludmarkering wordt er aandacht gevestigd op het kruispunt en de gelijkwaardigheid van de wegen. Daarnaast zorgt het ervoor dat de weggebruikers de snelheid remmen. Het aanleggen van de plateaus is een fysieke handeling en is geen onderdeel van dit verkeersbesluit. De kantmarkeringen op de rijbanen zorgen ervoor dat de wegen visueel smaller lijken en de weggebruikers langzamer gaan rijden. Verkeerstekens•De borden A2(60)ze ‘einde zone maximumsnelheid 60 km/u’ op de Halseweg, ter einde van de Zeedijk te gemeente Etten-Leur, komen te vervallen. Deze borden worden verwijderd. •De borden A1(60) ‘maximumsnelheid 60 km/u’ op de Strijpenseweg en Zwartenbergseweg komen te vervallen. Deze borden worden verwijderd. De portaalborden A0160zb ‘begin zone met maximumsnelheid 60 km/u’ worden van Zwartenbergseweg verplaatst naar Strijpenseweg. •Het portaalbord A1(60)zb ‘begin zone met maximumsnelheid 60 km/u’ op de Verloren Hoek komt te vervallen. Dit bord wordt verwijderd.•De portaalborden A1(60)zb ‘begin zone met maximumsnelheid 60 km/u’ op de Zanddreef komen te vervallen. Deze borden worden verwijderd. Daarnaast wordt de markering op de weg verwijderd. •Op de Neelstraat grenzend aan de Schutsestraat wordt het portaalbord A1(60)zb ‘begin zone met maximumsnelheid 60 km/u’ geplaatst. •Op de Schutsestraat worden ter hoogte van huisnummer 47A en Overveldsestraat ter hoogte van huisnummer 2 de portaalborden A1(60)zb ‘begin zone met maximumsnelheid 60 km/u’ geplaatst. •Op de Brielsedreef wordt ter hoogte van huisnummer 29 het portaalbord A1(60)zb ‘begin zone met maximumsnelheid 60 km/u’ geplaatst. •De borden A1(60)zb ‘begin zone met maximumsnelheid 60 km/u’ en A2(60)ze ‘einde zone maximumsnelheid 60 km/u’ op de Essendreef komen te vervallen. Deze borden worden verwijderd. •Het bord A2(60)ze ‘einde zone maximumsnelheid 60 km/u’ op de Kettingdreef komt te vervallen. Dit bord wordt verwijderd. •Het bord A1(60) ‘maximumsnelheid 60 km/u’ op de Weimersedreef na huisnummer 12 komt te vervallen. Dit bordt wordt verwijderd. •Het portaalbord A1(60)zb ‘begin zone met maximumsnelheid 60 km/u’ wordt op de Weimersedreef geplaatst op de weg tussen de Postbaan ter hoogte van huisnummer 41 en 43. Daarnaast komt het bord A1(60) ‘maximumsnelheid 60 km/u’ te vervallen. Dit bord wordt verwijderd. •Op de Moskesbaan wordt ter hoogte van huisnummer 6 het portaalbord A1(60)zb ‘begin zone met maximumsnelheid 60 km/u’ geplaatst. •Op de Waterweegbree (vanuit de bebouwde kom naar het buitengebied) wordt het portaalbord A1(60)zb ‘begin zone met maximumsnelheid 60 km/u’ geplaatst. •Op de Moeraszegge (vanuit de bebouwde kom naar het buitengebied) worden het portaalbord A1(60)zb ‘begin zone met maximumsnelheid 60 km/u’ en het bord A2(60)ze ‘einde zone maximumsnelheid 60 km/u’ geplaatst. •Op de Bosveen (vanuit de bebouwde kom naar het buitengebied) worden het portaalbord A1(60)zb ‘begin zone met maximumsnelheid 60 km/u’ en het bord A2(60)ze ‘einde zone maximumsnelheid 60 km/u’ geplaatst.•Op het pad tussen Hoog Zand en Rietdijk worden het portaalbord A1(60)zb ‘begin zone met maximumsnelheid 60 km/u’ en het bord A2(60)ze ‘einde zone maximumsnelheid 60 km/u’ geplaatst.•Op de Rietdijk ter hoogte van het einde van de bebouwde kom wordt het portaalbord A1(60)zb ‘begin zone met maximumsnelheid 60 km/u’ geplaatst. BelangenafwegingHet college heeft het belang van het verbeteren van de verkeersveiligheid en het beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van gebieden laten prevaleren boven de belangen van weggebruikers om 80 km/u te rijden. Gezien de aard en inrichting van de wegen, waarop veelal al geen 80 km/u gereden kon worden, is er sprake van geringe tijdsverlies. De essentie is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.GehoordOvereenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Zeeland-West-Brabant.BesluitenI.Een 60 km/u zone in te stellen op de wegen buiten de bebouwde kom in het gebied Prinsenbeek-Noord en in verband hiermee de volgende borden te plaatsen en te verwijderen;•Op de Halseweg, ter einde van de Zeedijk te gemeente Etten-Leur, de borden A2(60)ze ‘einde zone maximumsnelheid 60 km/u’ te verwijderen;•Op de Strijpenseweg en Zwartenbergseweg de borden A1(60) ‘maximumsnelheid 60 km/u’ te verwijderen. De portaalborden A1(60)zb ‘begin zone met maximumsnelheid 60 km/u’ te verplaatsen van Zwartenbergseweg naar Strijpenseweg;•Op de Verloren Hoek het portaalbord A1(60)zb ‘begin zone met maximumsnelheid 60 km/u’ te verwijderen;•Op de Zanddreef de portaalborden A1(60)zb ‘begin zone met maximumsnelheid 60 km/u’ en de markering op de weg te verwijderen;•Op de Neelstraat grenzend aan de Schutsestraat het portaalbord A1(60)zb ‘begin zone met maximumsnelheid 60 km/u’ te plaatsen; •Op de Schutsestraat ter hoogte van huisnummer 47A en Overveldsestraat ter hoogte van huisnummer 2 de portaalborden A1(60)zb ‘begin zone met maximumsnelheid 60 km/u’ te plaatsen; •Op de Brielsedreef ter hoogte van huisnummer 29 het portaalbord A1(60)zb ‘begin zone met maximumsnelheid 60 km/u’ te plaatsen; •Op de Essendreef de borden A1(60)zb ‘begin zone met maximumsnelheid 60 km/u’ en A2(60)ze ‘einde zone maximumsnelheid 60 km/u’ te verwijderen; •Op de Kettingdreef het bord A2(60)ze ‘einde zone maximumsnelheid 60 km/u’ te verwijderen;•Op de Weimersedreef na huisnummer 23 het bord A1(60) ‘maximumsnelheid 60 km/u’ te verwijderen;•Op de Weimersedreef, de weg tussen Postbaan ter hoogte van huisnummer 41 en 43, het portaalbord A1(60)zb ‘begin zone met maximumsnelheid 60 km/u’ te plaatsen. Daarnaast het bord A1(60) ‘maximumsnelheid 60 km/u’ te verwijderen; •Op de Moskesbaan ter hoogte van huisnummer 6 het portaalbord A1(60)zb ‘begin zone met maximumsnelheid 60 km/u’ te plaatsen; •Op de Waterweegbree (vanuit de bebouwde kom naar het buitengebied) het portaalbord A1(60)zb ‘begin zone met maximumsnelheid 60 km/u’ te plaatsen;•Op de Moeraszegge (vanuit de bebouwde kom naar het buitengebied) het portaalbord A1(60)zb ‘begin zone met maximumsnelheid 60 km/u’ en het bord A2(60)ze ‘einde zone maximumsnelheid 60 km/u’ te plaatsen;•Op de Bosveen (vanuit de bebouwde kom naar het buitengebied) het portaalbord A1(60)zb ‘begin zone met maximumsnelheid 60 km/u’ en het bord A2(60)ze ‘einde zone maximumsnelheid 60 km/u’ te plaatsen;•Op de Mannesloot (vanuit de bebouwde kom naar het buitengebied) het portaalbord A1(60)zb ‘begin zone met maximumsnelheid 60 km/u’ en het bord A2(60)ze ‘einde zone maximumsnelheid 60 km/u’ te plaatsen;•Op de Rietdijk ter hoogte van het einde van de bebouwde kom het portaalbord A1(60)zb ‘begin zone met maximumsnelheid 60 km/u’ te plaatsen; II.Een en ander overeenkomstig tekening ’60 km zone prinsenbeek noord verkeersbesluittekening’ met tekeningnummer 320726. III.De datum van openbaarmaking van dit verkeersbesluit te bepalen op 19 september 2022Breda, 19 september 2022Hoogachtend,burgemeester en wethouders van Breda,namens dezen,J.C. van Westenbrugge,Hoofd afdeling Veiligheid en LeefomgevingTer inzage Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielebekendmakingen.nl en www.overheid.nl. Nadere informatie kan worden ingewonnen via telefoonnummer 14 076. BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:a. naam en adres;b. de dagtekening;c. omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is: Verkeersbesluit ’60 km zone buitengebied Prinsenbeek en Breda-noord-west’;d. de gronden van het bezwaar.U wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden.Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.Bijlage onderdeel uitmakend van dit besluitTekening ’60 km zone prinsenbeek noord verkeersbesluittekening’ met tekeningnummer 320726.
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Prinsenbeek. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Prinsenbeek volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwsprinsenbeek.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Prinsenbeek.
© LokaalnieuwsPrinsenbeek.nl
Laatste berichten